sâmbătă, 5 mai 2012

Focaccia alla genovese


Prima data am descoperit acest produs in Italia. Nu mai auzisem, nu mai gustasem pana atunci. Si am ramas surprinsa cat de mult poate sa-mi placa un aluat de paine cu ulei de masline si sare grunjoasa. Si daca la primul gust am crezut ca e o reteta simpla, m-am cam inselat. Pentru ca de-abia recent am descoperit reteta care o face asemanatoare gustului cunoscut. 

Inainte de a va da si reteta, mai fac o observatie: cine nu are 2 ore si jumatate, cel putin, la dispozitie, nu are rost sa se apuce.

Ingrediente (pentru o focaccia mare mare):
  • 600 g faina alba
  • 400 ml apa calduta
  • 40 ml ulei de masline pentru framantat
  • 100 ml ulei de masline pentru uns tava si focaccia
  • 2 lingurite de zahar
  • 15 g sare
  • 14 g drojdie uscata (sau 25 g drojdie proaspata)
  • sare de mare pentru deasupra

Intr-un castron am amestecat faina cu ingredientele uscate: zahar, sare si drojdie. Apoi am facut o gropita in mijlocul fainii si am turnat apa calduta si cei 40 ml ulei de masline. Am framantat bine, iar rezultatul final a fost un aluat moale si lipicios. Pasul urmator a fost sa presar masa de lucru cu putina faina, sa torn aluatul si sa amestec usor astfel incat sa obtin un aluat nelipicios.










In tava de la cuptor am turnat 50 ml ulei, am pus aluatul si cu ajutorul unei pensule i-am uns suprafata. Am aprins lumina de la cuptor si l-am izolat acolo, vreme de-un ceas, pana s-a infoiat bine. Aluatul se poate lasa si afara sa dospeasca, atata doar ca trebuie avuta grija sa fie ferit de curentii de aer.










Cu mainile am inceput sa trag usor de aluat, intainzandu-l pe toata suprafata tavii si avand grija sa fie bine uns aluatul si pe dedesubt. Cu pensula am luat excesul de ulei de pe margini si l-am intins pe suprafata aluatului. Apoi am presarat sare de mare: nici prea multa, nici prea putina. Si am dat din nou aluatul la cuptor - doar cu lumina aprinsa. 

Dupa ce a trecut jumatatea de ora, cu ajutorul degetelor am impuns suprafata aluatului, pentru a-i da forma caracteristica de focaccia. Am turnat si restul de ulei de masline si am repetat povestea cu cele 30 de minute de odihna si infoiat.


Am incins cuptorul la 200 de grade si am pus inauntru o oala cu apa, pentru ca este important ca focaccia sa fie hidratata in timpul coacerii. Si tot pentru hidratarea ei, inainte de a baga focaccia in cuptorul incins, am stropit-o putin cu niste apa. Am lasat-o 20 de minute sa se coaca, pana a fost rumena si frumoasa. Am scos-o imediat pe un gratar, ca sa se mentina crocanta. Se pastreaza bine, acoperita cu un prosop de bucatarie curat si uscat.










Pofta mare!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu