duminică, 6 mai 2012

Ciorba de salata verde cu parfum de slaninuta afumata


Mancarea asta e una din preferatele mele, si de fiecare data o mananc pana-mi pusca urechile :). Cand eram la mama fata, o mancam fara slaninuta - asa o facea mama, asa am invatat reteta, si in mare e aceeasi cu cea pe care o scriu acum. Ei, dar m-a "mancat in freza" sa ma marit :)) - si e musai sa-i fac pe plac la barbat, doar dragostea prin stomac trece, nu?! :))

No, si barbatu' asta a meu trebuie sa aiba si el cate o parere, de fiecare data cand manaca - cum face mama mancarea asta, cum o face bunica etc etc si-mi insira toate rubedeniile si ce si cum gateste fiecare :)). Si pentru cine nu ma cunoaste, am o aversiune fata de sfaturile gratuite - asa ca si sotului, de multe ori, ii spun ca daca mai comenteaza mult, n-are decat sa-si gateasca singur, asa cum ii face mama-sa, sau buna-sa sau mai stiu-eu-cine. Dar mai inchid si eu ochii (cand sunt in toane bune), iau aminte la ce-mi spune si stiu ca la urmatoarea ocazie ii fac o surpriza :).

Asa si cu ciorba asta de salata verde: bunica lui de la Pauca pune slanina "chisata" cand ii gata zama, si ioi Doamne buna mai ii!!! Noh, s-apoi eu, daca nu am gustat pana acum, veci, ever, zama de-aia mirobolanta, habar n-am cata cantitate sa pun si ce gust final tre' sa aibe, asa ca fac dupa cum ma taie capu' - si de cele mai multe ori imi iese :).

Hai ca va spun acum cum fac mai nou (nou pe dracu, ca de cel putin 4 ani tot asa o fac :)) ), ciorbita asta, iar cine are curaju' sa o faca intocmai, n-are dect sa-mi spuna daca i-a placut sau nu.

Ingrediente (pentru vreo 2,5 litri de ciorbita - nu stiu cate portii, ca pentru mine toata cantitatea asta ar fi cam o portie, asa de mult imi place - mi se mai face mila si de sotul din dotare si-i dau si lui, asa, putin, ca nu-s fata rea :)) )
  • 3 capatani de salata
  • 5 fire ceapa verde sau o ceapa mica spre medie
  • 3 catei de usturoi
  • 40 ml ulei - nu prea conteaza de care, de data asta am folosit de masline, ca era la indemana
  • sucul de la 1/2 lamaie mare
  • sare dupa gust
  • 1 galbenus de ou
  • o bucatica slaninuta de casa (a mea era de la Pauca :)) )
  • smantana, circa 100 ml
  • iaurt, 400 ml - e perfect cel de la tara, dar si cel de la Napolact, din poza, seamana mult la gust cu ce stiu eu

Am profitat de sotul din dotare, si cum tot ma impiedicam degeaba de el prin bucatarie, i-am dat teribila misiune de a desface salata fruza cu frunza si sa o lase in apa rece :). Pentru ca ceapa mea verde avea deja frunzele putin vestede, le-am rupt si ce a ramas am tocat marunt. Am pus apoi ceapa in uleiul incins si am lasat-o sa se caleasca, la foc mic. Intre timp, salata spalata am taiat-o in bucati de 1,5 cm. La fel de bine puteam sa o rup cu mana. Am pus apoi salata, peste ceapa calita, si am lasat sa se inmoaie si ea - in vreo 5 minute era inmuiata. Am adaugat niste sare si usturoiul pisat, apoi am completat oala cu 2 litri de apa si am dat focul la maxim, sa fiarba mai repede. Cand a atins punctul de fierbere, am micsorat flacara si am lasat sa fiarba, la foc domol, vreo 4-5 minute. Inainte de a stinge focul am adaugat si zeama de lamaie.

Pentru marele finish, am inceput prin a pisa marunt slaninuta. Am taiat-o in fasii subtiri, fasiile le-am taiat cubulete marunte, apoi, cu cutitul, am tocat-o ca pe vinete, pana am obtinut o pasta. 


Galbenusul de ou l-am pus intr-un castron adanc si peste el am turnat smantana si am amestecat bine cu un tel. Apoi am adaugat si iaurtul. Peste compozitia obtinuta, am turnat treptat, cate putin, ciorbita fierbinte, si tot amestecul asta l-am turnat inapoi in oala cu ciorbita. In felul asta, nu mi s-a branzit iaurtul/smantana. Am adaugat si slaninuta pisata, am potrivit de sare si am servit. Dementiala!










Pofta mare!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu